Hallo Leuk je hier te ontmoeten, hier vertel ik over mezelf en dingen die ik meemaak.....

19 maart 2006

maandag 13 Maart was het zover, zon in een hoge druk gebied, een NO wind 10 km/h het zicht was wat minder bruikbare blauw thermiek tot 1050 meter, m 'n eerste start met Ad de Bijl een uurtje achterin waarbij ik het2 e halfuurje wat kon poken van achteruit....

de 2e start op de DG1000 turbo met Bert de Wijs, een leuke ervaring

Na een instructie van Bert kon het feest beginnen, het instappen met het hoge wiel is niet echt comfortabel, echter diegene die dat niet (meer) lukt kunnen wellicht beter stoppen met vliegen, de zitpositie was prima, voor mij ruim genoeg, er is niet voldoende tijd geweest om het aanwezige instrumentenbord goed te kunnen beoordelen, Ik vond de aanwezige hoogte meter erg klein en vanuit mijn zit(lig)positie, moest ik iets naar voren leunen om het instrumenten bord te bedienen.

Het zicht vanuit de cockpit naar voren en opzij was ruim voldoende

De stuurknuppel is erg imponerend, ik was geneigd hem vrij laag beet te pakken en dat heeft invloed op de krachten die je nodig hebt bij het sturen, daarover later meer.

De start verliep probleemloos, ik merkte niks van een aufbaumneigung, sterker nog ik had het gevoel dat ik echt flink moest trekken om hem los te krijgen, eenmaal op veilige hoogte met een snelheid van 110 ~120 geklommen naar 400 meter bijdrukken en ontkoppelen geen gekke dingen kunnen waarnemen.

Het landingswiel liet zich makkelijk inklappen, en voelde vertrouwd aan (DG 500, 300)

met snelheden tussen 90 ~120 km/h stuurt het probleemloos, het thermiek oppakken lijkt zo makkelijk en ik had het gevoel dat als je eenmaal gecentreerd lag de kist zich in de bel lijkt vast te bijten.

Bij het inzetten van een overtrek naar links met een halve vrilleslag, gedroeg de DG zich voorspelbaar en laat zich prima op de voorgeschreven wijze weer in een normale vliegpositie brengen.

Het krachten om te sturen (zeker met mijn manier) lijken meer inspanning te vergen als bij een ask 21 of een ls 6, maar werden door mij (nog) niet als storend ervaren een langere vlucht van een paar uur zou hier uitkomst bieden.....

De DG laat zich zonder moeite op snelheid brengen, vanaf 190 km/h tot 250 word tie wat luidruchtiger maar dat is wel goed ook weet je ook dat het hard gaat.

Het starten van de turbo prop verliep zonder problemen en gaf een prima stijgen, ik haat die herrie maar dat is gelukkig altijd maar even, bij de start en na de landing en bij het demonteren rook ik wat benzine en dat vind ik niet prettig en roept bij mij een "let op gevaar" gevoel uit.

Er waren overigens wel wat problemen met het uitklappen van de motor bij de voorbereidingen voor het vliegbedrijf.. wat en hoe moet je Bert vragen, tijdens de vlucht leek het uit en inklappen goed te functioneren.

Het bedienen van de remkleppen bij de landing, zeer prettig en effectief, aanvliegen met 100 (gele driehoek), het voelt allemaal bijzonder vriendelijk aan.

De demontage verliep bijna probleemloos, de hoofdbouten eruit als die nog aan de achterste bussen vastzit, gelukkig konden we deze domme fout herstellen. het tillen blijft zwaar........ en gevaarlijk met kans op lichamelijke blessures.


Ik heb Bert wel voor de demontage opmerkzaam gemaakt op een scheurtje voor in het midden van de rand op het kielvlak waar de voorkant van het stabilo op rust. dat had wellicht iets te doen met het redelijk geweld, wat bij koud weer schijnbaar nodig is om het stabilo/hoogteroer los te maken van het kielvlak, overigens schoot het bij ons zonder al teveel geweld los.

verder:


in gesprek met Bert vroeg ik waarom hij eigenlijk naar Venlo kwam, er ligt tenslotte een mandaat voor een 2e hands ASK 21, hier was hij niet van op de hoogte, dat vind ik eigenlijk wel vreemd, wellicht had men hem hiervan voor zijn komst in kennis kunnen stellen.

levertijd is overigens al 2 jaar voor een DG 1000, hij is niet aan te slepen .....

ook was er een demonstratie van een FLARM systeem ? voor mij als oldtimer duur en overbodig, voor wedstrijdvliegers wellicht een nieuw aspect aan wedstrijdvliegen, en volgens mij bij het bergvliegen wel superhandig

van de 9 opgegeven piloten hebben er maar 4 gevlogen hebben, niet netjes als je van te voren opgeeft... Wil Werschkuil, Arjan van Dijk, Funs Janssen, ondergetekende en Geert Gruintjes die met de turbo naar 1000 meter vloog